Wybierz Temat
Jak Pokonać 10 Podstawowych Lęków w Życiu
Blog

 Lęk przed Byciem Zranionym Emocjonalnie dotyka większości z nas – bez względu na to, czy jesteśmy tego świadomi czy nie.

Lęk ten może pojawić się na różnych etapach naszych relacji z innymi a także wtedy, kiedy utraciliśmy w życiu kogoś ukochanego. Lęk ten powoduje wytworzenie u nas przeróżnych mechanizmów obronnych, które wedle naszego mniemania mają nas ochronić przed byciem zranionym.

Może nam się wydawać, że nasze mechanizmy obronne dają nam coś w rodzaju bezpieczeństwa lub zabezpieczenia – jednak tak naprawdę są one jedynie barierami, jakie stwarzamy pomiędzy sobą a tymi, których najbardziej pragniemy.

Co więc powstrzymuje nas przed znalezieniem i zatrzymaniem Miłości, której według naszych deklaracji tak pragniemy?

Większość z nas ma naturalny lęk przed nieznanym. Kiedy zaczynamy nowy związek i otwieramy się na inną osobę, podejmujemy prawdziwe ryzyko. Zmieniamy nasze nawyki, a to, co wcześniej dawało nam poczucie komfortu/swojskości, już nie działa w nowej sytuacji. Czujemy się obnażeni i bezbronni. Mamy też tendencję do przekonania, że im bardziej nam na kimś zależy, tym bardziej możemy zostać zranieni.

To przekonanie może być związane z jakimś traumatycznym przeżyciem emocjonalnym w przeszłości – takim jak na przykład zdrada lub rozwód. Jednak niektórzy ludzie mogą nabawić się podobnych lęków nawet i wtedy, gdy jedynie usłyszą historię o czyjejś tragicznej miłości, zwykle członka własnej rodziny lub przyjaciela. Nie są w stanie nawet wyobrazić sobie, co by się stało, gdyby się sami zakochali i wystawili się na takie „niebezpieczeństwo”. Rozpatrują w głowie wszystkie możliwe najgorsze scenariusze, unikając przy tym miłości jak ognia.

Wielu z nas może doświadczać głęboko drzemiącego poczucia, że nie jesteśmy godni miłości. Wielu z nas podświadomie uważa się za bezwartościowych i ciężko jest nam uwierzyć, że komuś mogłoby naprawdę na nas zależeć. Jest to często związane z tym, czego zostaliśmy nauczeni lub sami się nauczyliśmy w dzieciństwie – albo z powodu krytycznej postawy naszych rodziców czy opiekunów lub przeniesienia na siebie odczuć, które nasi rodzice/opiekunowie żywili wobec siebie samych.

Kiedy ktoś postrzega nas inaczej, kochając nas i doceniając, możemy nawet zacząć się czuć z tym niewygodnie i przyjmować postawę obronną, gdyż kwestionuje to wszystko, w co wierzyliśmy na własny temat od dłuższego czasu.

Bardzo silnie identyfikujemy się z naszą wizją nas samych i przywiązujemy się do niej bez względu na to, co dzieje się w naszym życiu.

Wielu z nas boi się odczuwania głębokich emocji. Zważywszy, że zakochiwanie się robi niezłe zamieszanie w naszych uczuciach, możemy doświadczać całego ich spektrum – począwszy od wszechogarniającej radości aż do obezwładniającego smutku. Wielu z nas woli być nieczułym niż odczuwać smutek. Jednak znieczulenie emocjonalne nie jest możliwe wybiórczo: gdy się znieczulamy na odczuwanie smutku – jednocześnie automatycznie przestajemy odczuwać radość.

Uciekanie od naszych emocji sprawia, że pozwalamy szczęściu uciec z naszego życia.

Są wśród nas tacy, którzy boją się utraty ukochanej osoby i wolą raczej nie doświadczać Miłości, niż ją mieć, a potem ją stracić. Przyczyną tego może być fakt, że przeżyli w życiu tragedię, tracąc kogoś w przeszłości, ale – może też być tak, że nic takiego się nigdy nie stało. Kiedy się zakochujemy, nie tylko musimy zmierzyć się z lękiem przed ewentualną utratą naszego partnera, ale także zaczynamy bardziej odczuwać swój własny lęk egzystencjalny. Nasze życie ma teraz większy sens, więc podświadome myśli o utracie życia napełniają nas strachem – choć nie zdajemy sobie z nich sprawy. Możemy zacząć sabotować nasz szczęśliwy związek, wywołując kłótnie z naszym partnerem lub nawet zupełnie wycofać się ze związku, wynajdując w swojej głowie powody, dla których nie powinniśmy w ogóle z nim/nią być.

U ludzi, którzy trwają w Lęku przed Byciem ZranionymEmocjonalnie, może powstać poważny syndrom, który przejmie kontrolę nad ich życiem i zrujnuje wszelkie szanse na stworzenie szczęśliwego związku:

Mogą zacząć cierpieć na cały szereg objawów, takich jak nudności, duszności lub nadmierne pocenie się. Mogą być podatni na ataki paniki, gdy tylko uznają, że mogą być „zagrożeni”, podejmując kontakt z kimkolwiek lub – „co gorsza” – nawiązując głębszą relacji z kimś wyjątkowym.

Filofobia (Philophobia) (z greckiego: „philos”, co znaczy „ukochany” lub „kochający/-a”, i „phobos”, co oznacza „strach”) to stan, w którym ktoś irracjonalnie boi się zakochania i bycia z drugą osobą.

Ludzie z filofobią wolą być singlami przez resztę swojego życia.

Tacy ludzie mogą także na przykład unikać oglądania filmów romantycznych lub trzymać się z daleka od miejsc, które są uczęszczane przez pary. Uczestnictwo w czyimś ślubie może być dla nich prawdziwą torturą. I jeśli nic nie zrobią, aby rozprawić się ze swoimi lękami – ich filofobia może stać się poważną przeszkodą w prowadzeniu jakiegokolwiek życia towarzyskiego.

Krok 1: Spróbuj zidentyfikować swoje główne lęki i wątpliwości co do bycia zakochanym:

Jak myślisz, co mogłoby się stać, gdyby pozwolić sobie kochać i być kochanym/-ą?

UWAGA: Najlepiej zapisać te przemyślenia, aby lepiej przeana-lizować swoje uczucia. Kiedy umieszczamy rzeczy na papierze, pomaga nam to nabrać dystansu i spojrzeć na wszystko bardziej racjonalnie zamiast emo-cjonalnego traktowania tego, co rozważamy.

Krok 2: Wróć myślami do swoich poprzednich związków, jeśli w jakichś byłeś/-aś:

O co najczęściej się kłóciliście?

Jakie odczucia/myśli powodowały, że reagowałeś/-aś w taki a nie inny sposób?

LUB – jeżeli nie byłeś/-aś jeszcze w żadnym poważnym związku:

Jakie negatywne historie słyszałeś/-aś o nieszczęśliwych lub tragicznych związkach? Jakie odczucia one w Tobie wywołały?

Czy wierzysz, że podobna nieszczęśliwa historia może stać się Twoim udziałem?

Ponownie, zapisz swoje przemyślenia i wnioski. 

Krok 3: Pomyśl o swoim dzieciństwie.

Postaraj przypomnieć sobie, jak czuli się na swój temat Twoi rodzice/opiekunowie:

Czy mieli niską samoocenę i nie wierzyli, że zasłużyli sobie na szczęście w życiu?

Przypomnij sobie, jaką wizję siebie stworzyłeś/-aś sobie we wczesnych latach swojego życia:

Czy nauczono Cię, że miłość nie przychodzi za darmo i że trzeba sobie zasłużyć na bycie kochanym?

Czy często byłeś/-aś krytykowany?

Czy mówiono ci, że nie jesteś wystarczająco dobry/-a?

Zapisz odpowiedzi na te pytania.

Krok 4: Omów swoje lęki z kimś, komu ufasz – z przyjacielem, który dobrze Ci życzy. Lub – jeżeli jesteś w związku – omów je ze swoim partnerem. Może to pomóc wam w pogłębieniu Waszej relacji i wzajemnego zaufania. Upewnij się, że oboje nie stracicie panowania nad sobą podczas takiej rozmowy.

Możesz na przykład zacząć od czegoś takiego:

„Myślę, że moje problemy w poprzednim związku (lub w obecnym) były spowo-dowane moimi lękami na temat miłości. Chciał(a)bym poradzić sobie z nimi, i jakoś je przepracować, żeby uniknąć dalszych problemów. Czy jesteś w stanie porozmawiać o tym ze mną?”

Krok 5: Staw czoła swoim negatywnym myślom. Pracuj nad tym, aby je zmienić i staraj się myśleć pozytywnie na temat Miłości.

Z natury, można powiedzieć że „z przyrodzenia”, wszyscy jesteśmy zdolni do Miłości. Czy świadomie, czy też nie, każdy z nas w taki czy inny sposób już odczuwał Miłość. Jesteśmy z natury wypełnieni miłością.

Kiedy mówimy o miłości, zwykle pierwszą rzeczą, która przychodzi nam do głowy, jest miłość romantyczna – ta, która wypełnia nas namiętnością, przyspiesza bicie serca i powoduje, że jesteśmy oddani tej „jednej jedynej” osobie na świecie.

Jednak miłość, jak wielu z nas już się przekonało, ma różne oblicza:

Istnieje miłość matczyna/ojcowska – biologiczne powiązanie, które większość z nas odkryła już w łonie matki.

Jest też miłość do członków rodziny, którą znamy z naszych relacji z rodzeństwem, dziadkami i innymi krewnymi.

Niektórzy z nas kochają swoje zwierzęta, przyrodę, miasto, kraj lub nawet całą planetę. Niektórzy mówią, że kochają ludzkość.

Niektórzy mianem „miłości” określają swoje odczucia w stosunku do swojego życia, kariery, domu, samochodu, komputera, telefonu, tabletu – lub innych rzeczy, które posiadają lub chcieliby kupić.

Bez względu na to, czy w grę wchodzi jakaś osoba, czy też sytuacja, miejsce, przedmioty, dzieła sztuki, muzyka, lektura, hobby, pasje, działanie itd. – wszyscy w taki czy inny sposób „zakochujemy się” w kimś lub czymś, co z naszego punktu widzenia jest „warte, godne” inwestycji naszego czasu, energii, zaprzątania sobie tym myśli oraz wkładania w to serca.

Wszyscy poznajemy miłość, jeśli nie poprzez nasze własne doświadczenia, to poprzez obserwację oraz życiową mądrość, która uczy nas jak ogromna jest moc miłości.

Pomimo tego że koncepcja miłości wydaje się być czymś bardzo naturalnym, dodającym siły, jednak wielu z nas się jej obawia. Boimy się, że odczuwając miłość, możemy stracić naszą niezależność, naszą wolność, że ktoś może nas wykorzystać, pozostawiając nas bez sił, poniżonych, odczuwających własną bezwartościowość, ze złym samopoczuciem.

I tak, ze strachu przed miłością, bronimy się, tworząc wokół siebie blokady i mury, aby uchronić się przed możliwym zranieniem. Nic nie może być dalsze od prawdy niż przekonanie, że miłość może doprowadzić nas do niemocy.

 

Johanna Kern, mentorka rozwoju, uznana kanadyjska reżyserka i producentka urodzona i wychowana w Polsce oraz wielokrotnie nagradzana pisarka,  (Mistrz i Zielonooka Nadzieja, „Nauki Nadziei” “365 (+1) Afirmacji Pięknego Życia”, Sekrety Miłości dla Każdego, Kraina Cieni: Legenda posiada wieloletnie doświadczenie jako doradca i konsultantka w dziedzinach zdrowia, problemów emocjonalnych, rodzinnych, związków, ścieżek życia oraz kariery zawodowej. 

Czerpiąc ze swojego doświadczenia i wiedzy, wynikających z ponad 20. lat doradztwa ipomagania ludziom, jak i pełnej sukcesów kariery zawodowej, oraz wykorzystując narzędzia starożytnych Mistrzów – napisała książkę pt. „Sekrety Miłości dla Każdego: Wszystko, co warto wiedzieć, żeby mieć niesamowity związek”. (Książka otrzymała nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Książek w Los Angeles, 2018, w kategorii: Poradniki). W czternastu rozdziałach, które czyta się i przyswaja z łatwością i lekkością, autorka omawia wszystkie pytania, obawy i możliwości, z którymi ludzie się stykają i na których temat często się zastanawiają w poszukiwaniu trwałego związku, pełnego miłości i czułości.

Przydatne afirmacje:

  1. „Uczę się jak uzyskać dostęp do mojej wewnętrznej Mocy. Uczę się jak uzyskać dostęp do moich wewnętrznych pokładów Miłości i Siły. Wszystko czego potrzebuję, jest we mnie. Rozpoznaję siebie samego/ą jako najlepsze dla mnie źródło prawdziwej Mocy, Miłości i Siły. Sama myśl o tym, jak wiele mogę zaoferować sobie i innym sprawia, że czuję się dobrze i bezpiecznie.”

  1. „Obiecuję sobie zaakceptować siebie takim/taką, jakim/jaką jestem, bez potrzeby zapracowania na własną miłość. Zasługuję na miłość i akceptację choćby tylko dlatego, że istnieję. Obiecuję sobie w pełni zaakceptować i pokochać siebie bez żadnych uwarunkowań.” – Fragmenty z nagrodzonej książki “365 (+1) Afirmacji Pięknego Życia”, autorstwa Johanny Kern. 

Wybierz Temat
Jak Pokonać 10 Podstawowych Lęków w Życiu
Blog

 ODBIERZ DARMOWY PREZENT!

 

Kiedy zapiszesz się na Newsletter Johanny Kern otrzymasz:

Wprowadzenie oraz Rozdział Pierwszy książki “Mistrz i Zielonooka Nadzieja” – nagranie audio autorki!

To najdłuższy rozdział w całej książce, składający się z kilku części.

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER TUTAJ:

  http://johannakern.pl/newsletter/

Dostępne obecnie książki i płyty Johanny Kern oraz kanał na YouTubie:

(Kliknij na obrazki)

 

 

JK PL YOUTUBE 2