15 Paź

10 PODSTAWOWYCH LĘKÓW W ŻYCIU: 7. Lęk przed Odrzuceniem

10 Podstawowych Lęków w Życiu

7. Lęk przed Odrzuceniem

Każdy z nas został kiedyś zraniony – w taki czy inny sposób. Każdy z nas doświadczył kiedyś zaniedbania lub zapomnienia. Pominięcia lub porzucenia. Odepchnięcia, niedoceniania lub wyśmiewania. Zdeptania marzeń lub wyrzucenia z pracy.

Jakie są nasze opcje?

Jak odpowiemy życiu, które dało nam pozornie dobre powody, byśmy uwierzyli, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy i że znowu zostaniemy odrzuceni?

Czy będziemy uciekać od tych, którzy próbują nas kochać? Czy zrezygnujemy z realizacji naszych marzeń? Wzniesiemy wokół siebie mury, tak aby nikt i nic się nie przedostało? Zamknięci i zranieni?

Dla wielu osób Lęk przed Odrzuceniem i pragnienie akceptacji stają się głównym źródłem motywacji do działania w życiu.

Dzieje się tak dlatego, że Lęk przed Odrzuceniem jest jednym z najgłębszych ludzkich lęków. Zostaliśmy biologicznie zaprogramowani na tęsknotę za przynależnością i boimy się tego, że ktoś mógłby nas postrzegać krytycznie.

Bycie odrzuconym wyzwala w nas nasze lęki egzystencjalne: jako gatunek ludzki byliśmy w stanie przetrwać wyłącznie ze wsparciem i ochroną innych. Ludzkie dzieci są bezbronne i muszą być chronione przez wiele lat, by mogły dojrzeć i przetrwać. Ludzie pierwotni byli w stanie przetrwać tylko w grupach/plemionach; człowiek pozostawiony sam sobie w dziczy był skazany na śmierć: przeważnie ginął pożarty przez dzikie zwierzęta, niezdolny do obrony. I w taki sposób zaczęliśmy się bać tego, że zostaniemy odcięci lub odizolowani.

Czasy się zmieniły i cywilizacja wyposażyła nas w wiele narzędzi/środków, z których możemy skorzystać, by przetrwać. Tym niemniej Lęk przed Odrzuceniem pozostał ten sam.

Czego się tak naprawdę boimy?

Być może boimy się, że odrzucenie potwierdzi to, co czujemy na własny temat: że nie można nas kochać, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy, że jesteśmy skazani na życie w samotności i niedocenianiu, że nie jesteśmy wiele warci.

Lęk przed Odrzuceniem często staje się samospełniającą się przepowiednią.

Kierowani Lękiem przed Odrzuceniem sabotujemy własne starania, związki, stajemy się mniej asertywni, chowamy się przed życiem i nie sięgamy po nasze marzenia.

Lęk przed Odrzuceniem zaczyna dominować nie z powodu doświadczeń, przez jakie przechodzimy, ale dlatego, że nie wiemy jak poradzić sobie w sytuacjach, w których jesteśmy odrzucani lub kontrolowani.

Bardzo ważne jest, by dostrzec wyraźnie różnicę – rozgraniczyć bycie od zachowania.

Wszyscy dorastaliśmy w dysfunkcyjnych społeczeństwach (lub rodzinach), gdzie nauczono nas oceniania wartości innych i samych siebie na podstawie zewnętrznych pozorów.

Doprowadzono do tego, że uwierzyliśmy, że bycie kochanym jest uwarunkowane naszym zachowaniem: jeżeli nie zachowywaliśmy się w sposób, jakiego oczekiwali od nas nasi opiekunowie (lub społeczeństwo), odmawiano nam miłości i przypisywano łatkę złej osoby. Z drugiej strony ktoś, kto zachowywał się w taki sposób, jakiego oni chcieli, był nazywany dobrą osobą i na różne sposoby nagradzany.

To bardzo ważne, byśmy przestali oceniać swoją wartość na podstawie dysfunkcjonalnych standardów naszego społeczeństwa (lub rodziny), którzy nauczyli nas, że to wstyd być niedoskonałą ludzką istotą.

Każdy człowiek jest tak samo ważny i wyjątkowy. Jeden na miliardy.

Jednak często w głębi serca czujemy się gorsi od innych, niewystarczająco dobrzy, by zasłużyć na miłość, szczęście lub sukces. To nie nasze zachowanie, ale istota tego, kim jesteśmy, powoduje, że wszyscy jesteśmy równie cenni, godni miłości i najpiękniejszego życia.

Co możesz zrobić ze swoim toksycznym wstydem przed tym, że nie jesteś wystarczająco dobry/a i Lękiem przed Odrzuceniem?

 Krok 1: Zajrzyj w głąb siebie:

Jakie wdrukowane przekonania sprawiają, że oceniasz siebie i innych na podstawie oczekiwań/wymogów wynikających ze standardów społeczeństwa (lub Twojej rodziny)?

Co zrobiłeś/aś lub czego nie zrobiłeś/aś w wyniku tych przekonań?

Zapisz swoje przemyślenia na papierze: w ten sposób łatwiej jest się zdystansować od własnych myśli.

Krok 2: Wróć myślami do przeszłości – jakie emocje odczuwałeś/aś w sytuacjach, gdy doświadczyłeś/aś odrzucenia:

Czy było Ci wstyd? Czy czułeś/aś się rozczarowany/a? Bezwartościowy/a?

A może lęk sparaliżował Cię tak bardzo, że zdecydowałeś/aś się nie próbować już sięgać po to, czego pragnąłeś/aś?

Ponownie: aby się zdystansować od swoich myśli i emocji – spisz je na papierze.

Krok 3: Wróć myślami do swojego dzieciństwa:

Kiedy się to wszystko zaczęło? Czy była jakaś konkretna sytuacja, którą możesz sobie teraz przypomnieć, czy była to raczej ogólna atmosfera, która wpłynęła na Twoje podejście do życia?

To bardzo ważne: musisz przypomnieć sobie, co i w jaki sposób wpłynęło na Ciebie w przeszłości, by zrozumieć, że to, co się stało, BYŁO w przeszłości.

Pamiętaj: kiedy pozwalasz, żeby Twoje doświadczenie z przeszłości miało na Ciebie wpływ w teraźniejszości, pozwalasz czemuś, co jest TYLKO wspomnieniem, utrwalać Twój lęk i ból.

TO TYLKO WSPOMNIENIE. W teraźniejszości istnieje TYLKO w Twojej głowie.

Krok 4: Obiecaj sobie, że zajrzysz w głąb swego Serca, by znaleźć to, czego potrzebujesz:

 Kiedy przestajemy oczekiwać od innych tego, czego nie mogą nam dać, odnajdujemy to , czego nam potrzeba w nas samych. Nie oznacza to, że trzeba być samolubnym, aby czuć się kochanym od środka.

Nie chodzi tu o egoizm, nie chodzi o dumę Ego i postrzeganie sobie jako kogoś lepszego od innych. Każdy człowiek jest tak samo ważny i wyjątkowy. Jeden na miliardy.

Ważne jest, by zrozumieć swoją własną unikalną wartość i przestać pragnąć stałego uznania od innych, pamiętając o tym, że tak jak każdy inny człowiek, my też jesteśmy unikalni. Ani lepsi ani gorsi. Tak jak każdy inny człowiek jesteśmy piękni, unikalni i szczególni.

 Nasze szczęście nie jest nagrodą w konkursie zwanym życiem.

 Nie ma żadnego konkursu. To tylko iluzja, którą ciągle odtwarzamy w naszych Umysłach. Szczęście jest naszym przyrodzonym przywilejem. I tylko od nas zależy jak z niego skorzystamy.

Krok 5: Zakwestionuj swoje negatywne myśli i popracuj nad wyrabianiem sobie pozytywnego myślenia na własny temat.

Aby przeprogramować swoją podświadomość wystarczy TYLKO sześć tygodni. A jeśli utrzymasz się w pozytywnym myśleniu i nastawieniu do życia przez kolejne sześć miesięcy – stanie się to Twoim stylem życia.

Krok 6: Przyjmuj życie z otwartymi ramionami – oddychaj głęboko i ciesz się każdym dniem, pamiętając, że szczęście w życiu nie zależy od zewnętrznych okoliczności.

 Życie to pakiet zawierający różne doświadczenia. Wszystkie z nich to wspaniałe dary, które pozwalają nam stawać się lepszymi, piękniejszymi i bardziej świadomymi.

 Nasze życie jest odzwierciedleniem tego, kim się stajemy. Dlatego ważne jest, żeby żyć pełnią życia i mieć otwarte serce. Nieważne, co się dzieje, nieważne, że możemy zostać zranieni.

 Nikt nie jest w stanie pozostać szczęśliwym, uciekając od tego, co oferuje nam życie.

 Każdy dzień daje nam nową szansę na akceptowanie i docenianie naszych unikalnych doświadczeń – z chęcią, odwagą, godnością i radością.

Dobrze jest wyrażać swoją wdzięczność za te dary w dowolny sposób i pamiętać, że jutro przyniesie nam jeszcze więcej darów. Jeszcze więcej unikalnych doświadczeń zaprojektowanych specjalnie dla nas – po to, byśmy mogli nadal się rozwijać i stawać się tym, kim się stajemy.

PAMIĘTAJ TEŻ: NASZA PODŚWIADOMOŚĆ – to 90% wszystkich naszych reakcji, przekonań i działańJest odpowiedzialna za nasze przekonania, wartości, zwyczaje, emocje, mechanizmy obronne itp. – i dlatego możemy się znajdować w sytuacjach dla nas szkodliwych lub niekorzystnych. Możesz przeprogramować swoją podświadomość i pozbyć się negatywnych wzorców nie pozwalających Ci żyć Takim Życiem, Jakiego Chcesz.

W mojej książce “365 (+1) Afirmacji Pięknego Życia” podaję czytelnikom gotowy program do zmiany sposobu myślenia – krok po kroku.

Nagrałam też kilka płyt CD, które wprowadzają słuchających w głęboki stan relaksu, podczas gdy ja prowadzę słuchaczy przez proces przeprogramowania swej podświadomości.

I właśnie takie, lub podobne narzędzia do przeprogramowania świadomości są bardzo skuteczne, a na rynku można poszukać czegoś, co najlepiej nam będzie odpowiadać.

Przydatne afirmacje na ten tydzień:

  1. “Kiedy głęboko oddycham dzisiejszym powietrzem staję się świadomy/a miarowej pracy mojego Umysłu, Ciała i przepływu Emocji. Z łatwością potrafię skoncentrować się na tym, co jest radosne lub ważne dla mnie. Wiem, że tam, gdzie zmierzam w swoim życiu, odnajdę jeszcze więcej cennych doświadczeń i nagród, które mogę sobie ofiarować.”
  1. “Dzisiaj zaczyna się we mnie budzić głęboka świadomość tego, że to ja stwarzam dla siebie własną rzeczywistość, ponieważ mam kontrolę nad kierunkiem swych myśli. Moc, z jaką tworzę swe życie, jest silniejsza niż wpływy mojego środowiska, przełożonych, rządu, związków czy układów. Mogę spełniać się i rozwijać w każdych warunkach, bez względu na ograniczenia”

– Fragmenty z książki “365 (+1) Afirmacji Pięknego Życia”, Johanny Kern.

I przede wszystkim:

Rozluźnij się. Wszystko jest dobrze. Wszystko jest dokładnie tak, jak ma być 🙂

"Mistrz i Zielonooka Nadzieja" - panorama książki

Przypominam:

Dla tych, którzy zapiszą się na mój Newsletter czeka Specjalny Prezent – nagranie audio.

Nagrałam dla Was Wprowadzenie oraz Rozdział Pierwszy książki “Mistrz i Zielonooka Nadzieja” – 

to najdłuższy rozdział w całej książce, składający się z kilku części.

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER: http://johannakern.pl/newsletter/

 

 


ZOBACZ TAKŻE:

365-pl-on-white-perspectiveNN_BookCover FRONT

Okladka-Front_1200_new2SSN_PRZODCDBookletOutsideTemplate

Johanna Kern twoje piękne ciałoCDBookletOutsideTemplate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 KANAŁ JOHANNY
KERN NA YOUTUBIE:

WIELE CIEKAWYCH RZECZY DO OBEJRZENIA. Zajrzyj tam i obejrzyj 2 min. zwiastun, który wita odwiedzających.

SUBSKRYBUJ, ŻEBY BYĆ NA BIEŻĄCO (kliknij na obrazek):

JK PL YOUTUBE 2

 

W tej serii mówimy o 10 podstawowych rodzajach lęku/przeszkodach uniemożliwiających nam piękne, spełnione i szczęśliwe życie – oraz o tym, jak sobie z nimi radzić (kliknij na tytuł):

 

zobacz inne wpisy