14 Wrz

Jak radzić sobie z negatywnością

JAK RADZIĆ SOBIE Z NEGATYWNOŚCIĄ

Jak negatywne myślenie wpływa na nasz mózg, ciało i życie:

Poruszamy się, mówimy i myślimy. Wszystkie te działania mają wpływ na nasz mózg, ciało i życie.

Zdaniem naukowców, większość ludzi ma tendencję do rozważania złych doświadczeń o wiele częściej niż pozytywnych. Dzieje się tak wskutek ewolucyjnej adaptacji, która pomaga nam unikać niebezpieczeństwa i szybko reagować w kryzysowych sytuacjach. Jest to znany fakt i wiele mediów korzysta z tej wiedzy sprzedając nam wiadomości o klęskach żywiołowych, skandalach wszelkiego rodzaju, dramatycznych wydarzeniach, zgonach, wypadkach itp. Kiedy koncentrujemy się na takich wiadomościach, dzień po dniu trenujemy nasz mózg w negatywnym myśleniu – tym samym dodając do naszego poziomu stresu i zmartwień, szkodząc własnemu zdrowiu i zaprzepaszczając nasze szanse na szczęście i sukces w życiu.

Badania wykazują, że większość ludzi może łatwo „uzależniać się” od negatywnego myślenia, które z kolei uszkadza strukturę tkanki nerwowej regulującej emocje i pamięć. Zwykle nie zdajemy sobie sprawy z tego, że kortyzol, tzw. hormon stresu wytwarzany w nadnerczach uszkadza hipokamp – tę część naszego mózgu, która odpowiedzialna jest za tworzenie pamięci. Co więcej, kortyzol przemieszcza się we krwi i dociera do każdej komórki w organizmie, wpływając na poziom cukru we krwi, ciśnienie,  metabolizm, kontrolę równowagi soli i wody, oraz inne procesy zachodzące w naszym organiźmie.  

Co to znaczy? Oznacza to, że koncentrując się na negatywności, narzekaniu, martwieniu się oraz dopuszczaniu do ciągłego stresu – nie tylko obniżamy naszą zdolność uczenia się czegoś nowego, zdobywania nowych umiejętności i osiągania życiowego sukcesu, ale także rujnujemy własne szczęście i zdrowie. Nie dostajemy tego, czego chcemy w życiu, stajemy się zgorzkniali i zapadamy na choroby.

Zdaniem medycyny naukowej, nawet jeśli nasz stres i zmartwienia są całkowicie hipotetyczne, to znaczy – nawet jeśli skupiamy się na wiadomościach medialnych, a nie na sytuacji, która ma miejsce w naszym życiu – nasz mózg nie jest w stanie dokonać różnicy między tym, co jest realne dla nas, a co nie. Nasz mózg reaguje na hipotetyczny stres w taki sam sposób jak reaguje na autentyczne sytuacje, które sami przeżywamy.

Skupianie się na negatywnych wiadomościach i utrwalaniu negatywności nie pomaga nam przetrwać. Nasza lub czyjaś negatywność może zepsuć nam nie tylko zdrowie, ale także pozbawić nas szans na szczęśliwe i spełnione życie.

Jeśli chcemy poprawić naszą sytuację życiową, nasze zdrowie, naszą zdolność uczenia się i osiągania – pierwszą rzeczą, którą musimy zrobić jest wyeliminowanie z naszego życia niepotrzebnego stresu spowodowanego naszym uzależnieniem od narzekań, zamartwiania się i krytyki.

Niektórzy z nas są bardziej skłonni do negatywnego myślenia niż inni. Może to być zależne od naszej genetyki, lub może to być wynikiem doświadczeń z dzieciństwa. Badania dowodzą, że dzieci mogą łatwo rozwinąć negatywne nawyki myślenia, jeśli poddawane są częstej krytyce, negatywnym informacjom, brutalności, znęcaniu się lub traumie.

 

Jak radzić sobie z własną negatywnością:

Dobrą wiadomość jest taka, że możemy odmienić swój los poprzez przetrenowanie naszego mózgu i zmianę sposobu naszego myślenia. W neurobiologii opisano to jako „neuroplastyczność” – co zasadniczo oznacza, że nasze mózgi są kształtowane przez nasze myśli i doświadczenia. Tak, jak możemy trenować nasze mięśnie, możemy trenować także nasze mózgi.

Istnieją wysoce skuteczne metody, które mogą pomóc nam zmienić nasze negatywne wzorce myślenia. Możemy polepszyć nasze zdrowie emocjonalne i fizyczne. Możemy zmienić naszą sytuację życiową i osiągnąć to, czego chcemy. Oczywiście musimy w to jednak włożyć trochę wysiłku – nic się tak naprawdę samo w naszym życiu nie rozwiąże bez naszego wkładu. To nie o to chodzi, żeby tylko o tym mówić. Musimy pamiętać, że czytanie książek lub artykułów o samopomocy czy samorozwoju, uczestniczenie w kursach motywacyjnych i tylko nasze „dobre intencje” – nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, jeśli rzeczywiście nie zrobimy tego, co jest wymagane.

Jeśli tylko szukamy i zdobywamy wiedzę w jaki sposób można odmienić swoje życie, ale nie praktykujemy tego, czego się nauczyliśmy – to jest to tak jak chodzenie do lekarza, pobieranie recepty i zakupienie leku – ale nie przyjmowanie tego leku, zgodnie z zaleceniami. A potem dziwienie się – że nie działa.

Jeśli naprawdę chcesz zmienić to, co uniemożliwia Ci życie życiem jakiego chcesz, cieszenie się dobrym zdrowiem lub szczęśliwym związkiem – żadna metoda nie będzie skuteczna, dopóki nie zaczniesz naprawdę praktykować tego, co może Ci pomóc.

Zacznij od małych kroczków: dzień po dniu.

Za każdym razem, kiedy przyjdzie Ci do głowy negatywna myśl, powiedz jej „Stop!” – tyle razy, ile potrzebujesz. Następnie powiedz do siebie: „To tylko myśl, a myśli można zmienić. Mogę mieć takie myśli, jakie wybiorę. Wybieram myśli wolne od lęków i negatywności.” A następnie pomyśl o czymś naprawdę przyjemnym. Powoli nauczysz się zastępować negatywne myśli przyjemniejszymi.

Badania wykazują, że różne techniki terapeutyczne, takie jak głęboki relaks i techniki programowania podświadomości mogą przywrócić równowagę mózgu. Te zmiany nie nastąpią natychmiast, gdyż potrzeba co najmniej 30 dni systematycznego stosowania danej metody, aby pojawiły się widoczne rezultaty. A jeszcze lepiej stosować ją przez 6 tygodni (tyle czasu trzeba, aby zmienić połączenia neuronalne w mózgu.)

 

Jak radzić sobie z negatywnymi ludźmi w naszym życiu: 

OK, teraz, gdy już wiemy, co możemy zrobić z naszymi negatywnymi nawykami myślenia – musimy też wiedzieć, jak radzić sobie z negatywnymi ludźmi, którzy mogą wyczerpywać naszą energię i zepsuć nam naszą radość życia.

Niektórzy doradzają, aby odsuwać się od takich ludzi – ale przecież nie zawsze jest to możliwe, gdyż często mamy takich ludzi we własnej rodzinie lub w pracy. 

Oto kilka wskazówek, w jaki sposób można sobie z nimi poradzić:

Kiedy po raz pierwszy rozmawiasz z negatywną osobą słuchaj, dając im do zrozumienia, że nie są sami. Ale – jednocześnie ustanów pewne granice jak daleko chcesz z tym pójść. Jeśli po kilku rozmowach nadal ustawicznie powracają do negatywnych tematów – czas aby to przerwać.

Nie angażuj się w ich negatywność i zmieniaj temat. Pokiwaj jedynie głową lub dawaj krótkie odpowiedzi, np. „Aha” lub „Rozumiem”.

Za każdym razem kiedy mówią coś pozytywnego – reaguj z entuzjazmem. Jeśli często to będziesz robić – jest szansa, że wkrótce staną się bardziej pozytywni w komunikacji z Tobą.

Pamiętaj, że zawsze gdy krytykują kogoś lub coś – prawdopodobnie tak naprawdę nie mają na myśli nic złego, ale po prostu utkwili już bardzo w swojej negatywności.

Nie pozwól, aby Cię to bardzo dotykało: po prostu przyjmij to jako ich punkt widzenia świata i reaguj jak wyżej (zbywając ich krótkimi odpowiedziami i zmieniając temat).

Kiedy powracają do tego, co wywołuje u nich negatywność – Ty przechodź na tematy lżejsze: nowe piosenki, filmy, hobby – takie, na jakich temat mogliby czuć się bardziej pozytywnie. Uważaj: rozmowy o pogodzie, zakupach itp. mogą także wywołać u nich negatywność.

Ważne: uważaj na to, ile czasu z nimi spędzasz. Ich negatywność będzie miała wpływ na Twoje własne samopoczucie i – niestety, taka jest prawda.

Ogranicz w miarę możliwości czas trwania rozmów telefonicznych i spotkań – nawet jeśli są oni Twoimi krewnymi. Musisz pozostać przecież pozytywnym w życiu, aby czuć się i żyć szczęśliwie.

Ustal sobie limit czasowy na to, jak długo ma trwać Twoja z nimi interakcja – i pamiętaj, aby go nie przekraczać.

Pamiętaj również:

Negatywni ludzie zwykle są takimi dlatego, że z jakichś powodów odczuwają w życiu brak ciepła i miłości. Często zdarza się, że bronią się przed światem właśnie za pomocą swej negatywności. Jeśli chcesz im jakoś pomóc, pomyśl o tym, co im może doskwierać i zastanów się, czy jest coś, co możesz z tym zrobić. Ciepłe słowa i wyrażanie dla nich akceptacji i miłości – czynią powoli cuda. Na negatywność najbliższych nigdy nie możemy reagować negatywnością – to tylko pogłębia problem. Potrzeba i dyplomacji i współczucia i bardzo wiele cierpliwości. Ale da się to zrobić, jeśli bardzo, ale to bardzo zależy nam na poprawie związku z takimi osobami.

Potraktuj ich poważnie i wskaż im jaśniejsze strony życia. Z biegiem czasu, poczynią małe kroki w kierunku pozytywnego spojrzenia na świat i może to im pomóc przezwyciężyć negatywność.

Jednakże, jeśli wszystko zawiedzie i nie dasz rady wiele z nimi osiągnąć – musisz przestać próbować i zadbać o siebie.

Nie traktuj tego, jako porażki. Traktuj to jako dobre doświadczenie, które nauczyło Cię jak łatwo ktoś może zepsuć własne, przyrodzone nam poczucie szczęścia. A życie jest przecież zbyt cenne, aby marnować je na negatywność.

Pamiętaj, że czyjeś negatywne zachowanie nie jest odbiciem tego, kim Ty jesteś. Odzwierciedla ono jedynie to, kim jest dany negatywny człowiek i jakie mogą być jego/jej problemy.

PAMIĘTAJ TAKŻE: NASZA PODŚWIADOMOŚĆ rządzi 90% naszego myślenia i zachowania. Odpowiada za nasze nawyki, emocje, automatyczne reakcje, mechanizmy obronne itp., które mogą sprawić, że utkniemy w niechcianych sytuacjach w życiu. Możesz przeprogramować swoją podświadomość i pozbyć się negatywnych wzorców powstrzymujących Cię przed prowadzeniem takiego życia, jakiego chcesz.

W mojej książce „365 (+1) Afirmacji Pięknego Życia” pokazuję czytelnikom, jak to zrobić i przekazuję im łatwy program, prowadzący ich krok po kroku ku poprawie dowolnej sytuacji życiowej.

Nagrałam także płyty CD, których można słuchać w stanie głębokiej relaksacji, podczas gdy ja prowadzę słuchaczy przez program przeprogramowania ich podświadomości.

Te czy inne podobne narzędzia są bardzo skuteczne i możesz znaleźć na rynku to, co będzie odpowiadać Twoim preferencjom i potrzebom. 

I przede wszystkim:

Rozluźnij się. Wszystko jest dobrze. Wszystko jest dokładnie tak, jak ma być 🙂

"Mistrz i Zielonooka Nadzieja" - panorama książki

 

OTRZYMASZ DARMOWY PREZENT!

KIEDY ZAPISZESZ SIĘ NA NEWSLETTER JOHANNY KERN:

Wprowadzenie oraz Rozdział Pierwszy książki “Mistrz i Zielonooka Nadzieja” – nagranie audio autorki!

To najdłuższy rozdział w całej książce, składający się z kilku części.

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER TUTAJ:  http://johannakern.pl/newsletter/

 

 

 

 


ZOBACZ TAKŻE:

365-pl-on-white-perspectiveNN_BookCover FRONT

Okladka-Front_1200_new2SSN_PRZODCDBookletOutsideTemplate

Johanna Kern twoje piękne ciałoCDBookletOutsideTemplate

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 KANAŁ JOHANNY
KERN NA YOUTUBIE:

WIELE CIEKAWYCH RZECZY DO OBEJRZENIA. Zajrzyj tam i obejrzyj 2 min. zwiastun, który wita odwiedzających.

SUBSKRYBUJ, ŻEBY BYĆ NA BIEŻĄCO (kliknij na obrazek):

JK PL YOUTUBE 2

 

zobacz inne wpisy